Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011

Το νομοσχέδιο για τις Αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Αθήνα, 20-7-2011


Με αφορμή την δημοσιοποίηση από το Υπουργείο Παιδείας προσχεδίου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση που αφορά τα Τ.Ε.Ι και τα Πανεπιστήμια, και δεδομένου ότι το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου αναμένεται να οριστικοποιηθεί στις αρχές Αυγούστου και ενδεχομένως να έχουν αλλάξει πολλές διατάξεις, επισημαίνουμε τα εξής:

Ως θετικό σημείο του προσχεδίου νόμου για...
την Ανώτατη Εκπαίδευση αποτελεί «το τυπικό έστω» ενιαίο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι και η καθιέρωση ως ακαδημαϊκής μονάδας της «Σχολής» αντί του «Τμήματος».

Από εκεί και πέρα όμως το προσχέδιο δεν εξυπηρετεί τον βασικό σκοπό του ήτοι, την εναρμόνιση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά δεδομένα και την πραγματική ενιαία αντιμετώπιση των Α.Ε.Ι (Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι) σε ένα σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας.

Αντιθέτως οι διατάξεις του νομοσχεδίου όπως είναι διατυπωμένες προφανώς από μη νομικό, ενέχουν κινδύνους αρνητικής αξιοποίησης τους από «φίλους» των Τ.Ε.Ι, με στόχο την υποβάθμιση τους μέσω:

* του αποκλεισμού τους, από την υψηλής ποιότητας έρευνα,

* της υπονόμευσης του πρώτου ακαδημαϊκού τίτλου, μέσω λειτουργίας προγραμμάτων τριετούς διάρκειας σπουδών που εξυπηρετούν τις ευέλικτες μορφές εργασίας και με δεδομένη την έλλειψη πλαισίου άσκησης επαγγέλματος για τους Πτυχιούχους Τ.Ε.Ι θα οδηγήσει την συντριπτική πλειοψηφία αυτών σε αδυναμία να διεκδικήσει αξιοπρεπή αμοιβή.

* της αμφισβήτησης της φυσιογνωμίας και του ρόλου των Τ.Ε.Ι ως Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, εξαιτίας των σχετικών διατάξεων του νομοσχεδίου.

* των υπεραρμοδιοτήτων της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας, η οποία θα παρεμβαίνει ακόμη και σε θέματα χρηματοδότησης και Χωροταξικής κατανομής των Α.Ε.Ι.



Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου δυστυχώς δεν τόλμησε το αυτονόητο, δηλ. την μετονομασία των Τ.Ε.Ι τους σε «Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών» ή «Τεχνολογικά Πανεπιστήμια» και παρέμεινε δέσμια των συντεχνιακών αντιλήψεων και παραδοσιακών λογικών της δεκαετίας του 1980 οι οποίες εξυπηρετούσαν διαφορετικές εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες, ούτε φυσικά αξιοποίησε την πρόταση μας για κατάργηση των Πανεπιστήμιων και Τ.Ε.Ι με την μετάβαση σε ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση 4ετους φοιτήσεως σε όλες τις σχολές και δημιουργία δυο τομέων ανά ενιαίο Α.Ε.Ι με κατάργηση των πενταετών σπουδών, όπου ακόμη υπάρχουν, ως κατάλοιπο άλλων εποχών!

Αντιθέτως στην προσπάθεια της έστω λεκτικής διαφοροποίησης των Τ.Ε.Ι από τα Πανεπιστήμια, έδειξε υπερβάλλοντα ζήλο στο να υπερτονίσει το διακριτό τους ρόλο!

Ουσιαστικά δεν έλαβε υπόψη της, όλη την προηγούμενη νομοθεσία περί ανώτατης εκπαίδευσης η οποία στόχευε στην θεσμική οριοθέτηση των Τ.Ε.Ι στα πλαίσια της Ανώτατης Εκπαίδευσης μέσω αποσαφηνίσεων και αναγκαίων διευκρινήσεων ακολουθώντας την αντίστοιχη πορεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες μετονόμασαν τα αντίστοιχα Ιδρύματα, εδώ και 10 χρόνια, σε Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα εκείνο των Polytechnics στην Αγγλία και των επιτυχημένων Fachhochschulen της Γερμανίας τα οποία αν και διαφορετικά είναι ισότιμα με τα άλλα ιδρύματα των χωρών αυτών.
Γιατί τα Τ.Ε.Ι και οι πτυχιούχοι τους πρέπει να αποδεικνύουν ότι δεν είναι ελέφαντες στις επαφές τους με το εξωτερικό;
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε πως συνάδει η αυτόνομη διεξαγωγή Μεταπτυχιακών με την «εκπαίδευση στελεχών εφαρμογής για συγκεκριμένο επάγγελμα» ειδικά στην Ελλάδα που τα επαγγελματικά προφίλ έχουν παραμείνει στην δεκαετία του 1950;
Πως θα διευκολύνονται οι χιλιάδες πτυχιούχοι Τ.Ε.Ι, που λόγω οικονομικής κρίσης, αναζητούν ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον στο εξωτερικό όταν οι χώρες υποδοχής κατανοούν καλύτερα τον όρο Πανεπιστήμια;

Ο αποκλεισμός τμημάτων από το μηχανογραφικό καθώς και η κατάργηση και συγχώνευση άλλων επειδή δεν επιλέγονται, είναι εντελώς υποκριτικά και η ενέργεια αυτή αντιθεσμική.

Οι επιλεκτικοί περιορισμοί μόνο για τα Τ.Ε.Ι στην έρευνα, την απονομή διδακτορικών αλλά και την αποστολή των Ιδρυμάτων, εάν παραμείνουν στο τελικό κείμενο, επιβεβαιώνουν τα παραπάνω.

Η εισαγωγή του 3τους κύκλου σπουδών με βάσει την συνθήκη της Μπολόνια, όταν η χώρα μας εδώ και μια δεκαετία έχει επιλέξει το 4ετες προπτυχιακό κύκλο σπουδών και μάλιστα με την έκδοση Π.Δ, ποιον άλλον εξυπηρετεί εκτός από τα κολέγια και ορισμένες συντεχνιακές ομάδες επαγγελματιών;

Στο σημείο αυτό ελλοχεύει ο κίνδυνος, οι ανωτέρω ρυθμίσεις να χρησιμοποιηθούν για την απαξίωση των Τμημάτων Τ.Ε.Ι τα οποία λειτουργούν ανταγωνιστικά με τα Πανεπιστήμια.

Καλούμε τις Διοικήσεις των Τ.Ε.Ι και το Εκπαιδευτικό προσωπικό να συντονιστούν με τι ενώσεις των πτυχιούχων Τ.Ε.Ι όλων των Σχολών που εκπροσωπούνται στο Ε.ΣΥ.Π προκειμένου να διασφαλιστεί το κύρος και η προοπτική των Τ.Ε.Ι ως Α.Ε.Ι στον Ελληνικό και ευρωπαϊκό χώρο.



ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Ε.Τ.Ε.Μ.


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails